Cruising nomads [logo]

Reportáže

Na indických cestách...

Rizeni a doprava v Indii je pro opravdove fajnsmekry a rizeni na opacne strane je ten nejmensi problem, ktery ani nestoji za zminku. I ten nejklidnejsi, nejflegmatictejsi a nejodolnejsi ridic je pri rizeni blizko srdecnimu kolapsu, zachvatu silenstvi, fyzickemu nasili a hrubemu ublizeni na zdravi z duvodu nepricetnosti. Indie je obrovska a cesty jsou ruznorode, od mizernych deravych uzouckych cest az po luxusni novy asfalt na triproude dalnici. Nicmene vsechny maji spolecne jedine – Ind neumi ridit, Ind nema talent! Uz Anglican vedel proc jim stavi zeleznice, na kolejich neni tolik co zvorat.

Jedinym pravidlem, ktere jsme za mesice cestovani po Indii pochopili je, ze kdo je prvni, vyhraje (realita je vsak trosku jina). Neexistuje pravidlo prednosti v jizde ani na hlavni a vedlejsi silnici, ani pri predjizdeni, ani zprava ani zleva. Pokud jedete po dalnici a z pole prijizdi auto, nepredpokladejte, ze da prednost autu na dalnici. Vkuri vam rovnou pod kola, byt jedete v rychlem pruhu. Predjizdi se natesno, i kdyz je v protismeru plno. Bud to vyjde nebo ne.

Ind jezdi jenom dopredu, nikdy necouva, coz na uzkych kopcovitych cestach pusobi casto nemale trable. Jelikoz dopredu uz to vice nejde a couvat nikdo necouva, vytvori se nekolika hodinova zacpa, ktera vsak nikoho netrapi. Dopravni zacpa se neresi, musi se protroubit. Nekdo troubi, nekdo situaci vyuzije jako dobrou prilezitost povykladat. Ind v noci nesviti, kdyz ano, tak dalkovyma. Blinkry slouzi jako signal autu vzadu, ze muze predjizdet (signal prichazi nezavisle na tom, zda-li v protismeru jede auto ci nikoli), blinkry taky slouzi k upozorneni protijedouciho vozidla, kde je okraj auta, a nakonec nejvice nehod vznikne v situaci, kdy nejaky trouba pouzije blinkr k tomu ucelu, ke kteremu byl urcen, ke zmene smeru. (nas kamarad ze Svedska zkusil pri odbocovani vpravo zapnout pravy blinkr a srazil motorkare, ktery to pochopil jako signal k predjizdeni). Takze Evropan blinkrem jen vsechny zmate a kalamita je na svete. Ind zasadne jezdi uprostred cesty, levym kolem ve svem smeru, pravym v protismeru. Neuhyba. Ind zasadne a nikdy nepouziva zpetna zrcatka. Mnohdy je ma trvale sklopena ci nema vubec.

Dalnice ve vetsine zemich byvaji velice nudnou casti cesty, nikoliv tak v Indii. Levy, prubezny pruh slouzi hlavne pro kozy, kravy, velbloudy, povozy vseho druhu, rikse, cyklisty, je to vhodne misto pro piknik ci suseni kukurice a obili. Pravy, rychly pruh slouzi pro vse drive zminene, ale navic je povazovan za jeden z pruhu protismeru pro vsechny ucastniky. Je jedno, na ktere strane mate volant. Jizda pripomina spise pocitacovou hru. Je treba byt ve strehu. A stredovy pas, ten je nejlepsi pro odpocinek. Neni nadto se osvezit spankem mezi dvema dalnicnimi pruhy.

Indický truckEncyklopedicka definice Indicke dalnice by znela asi v tomto duchu: “Multiucelova zpevnena plocha”. Chytrejsi vesnicane ji chapou jako dve soubezne vedouci okresni silnice (tudiz obe vyuzitelne v obou smerech, pricemz nas protismer vzdy smeruje v rychlem, predjizdecim pruhu a slouzi k vodeni dobytka z pastvy, prochazkam apod.), mene bystry vesnican si rika, ze je kravina mit dve soubezne cesty, a ze je uzitecnejsi jednu z nich vyuzit na suseni kukurice, obili, sena, jak jiz bylo zmineno vyse.

Ve vyzdobe nakladaku tezko Indove prekonaji Pakistance, ale v originalite rozhodne nezaostavaji. Soucasnym hitem ve vyzdobe je polepit si celni sklo. Ti strizlivejsi maji jen ramecek, takze jim uprostred zbyva okynko na vyhled, ti odvaznejsi maji polepy pres cele sklo. Treba napisy “Jesus lead me” a “I am Indian” pres cele celni sklo nas moc pobavily. V pripade poruchy Indove nepouzivaji vystrazne trojuhelniky, auto obestavi kameny a vetvema. Vystrazne trojuhelniky totiz slouzi pouze jako dekorace na celnim skle ci na kapote vozidla.

Doprava na indickych cestach je neuveritelna jako cela Indie, kazdopadne na rizeni neni zrovna bezpecna. My mame nastesti velice dobre skore 1:0, jen jedna prejeta motorka a nastesti bez zraneni. Verime, ze to tak i zustane.

Tak to jsou ve zkratce potrehy z indickych cest. Planujete-li vylet do Indie vlastnim autem a jste-li nervove labilnejsi ci slabsi na srdce, vemte si leky nebo radeji jedte nekam jinam. Pokud se citite, budte pripraveni, ze to bude mnohem horsi, nez jste cekali. Ale hlavne, v kazdem pripade si nezapomente poradny klakson, jinak jste naprosto ale naprosto v prdeli!

  

 

Startovní čára na železničním přejezdu. Po zvednutí závory se závodníci z obou směrů střetnou uprostřed a začnou na sebe troubit. Uhnout nechce nikdo.National highway 7, velice frekventovaná silnice
Startovní čára na železničním přejezdu. Po zvednutí závory se závodníci z obou směrů střetnou uprostřed a začnou na sebe troubit.Národní dálnice číslo 7 (NH-7). Slavný to postrach mezi všemi cestovateli. Po takovéto cestě se musí jet cca 200 km, není kudy to objet. Těchto 200 km zabere zhruba 2 dny cesty po osmi až deseti hodinách řízení denně. (Foťák nezabere reálně hloubku děr a frekvenci provozu, ve skutečnosti je to horší, než to vypadá na fotce.)


Jakkoliv podivně to může znít, tak menší stres nám působilo projíždět takovýmito přeplněnými městy než řídit na dálnici.I otočit se s náklaďákem lze i v takovém mumraji.

Malaysia - January 2014

 

pohání MediaCentrik webdesign by Yaman